Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Stowarzyszenie Chór "Halka" Kozłowa Góra z Piekar Śl.

Stanisław Moniuszko

Stanisław Moniuszko - życie i twórczość

  1819 - 5 maja urodził się w Ubielu koło Mińska Stanisław Moniuszko, jego ojciec był oficerem i uczestnikiem kampanii napoleońskiej
1824 - wcześnie rozwinęły się jego zainteresowania muzyczne dzięki matce, która codziennie śpiewała synowi "Śpiewy historyczne" Niemcewicza
1827 - rodzice przenieśli się do Warszawy pragnąc zapewnić synowi możliwość uczęszczania do polskiej szkoły; tam uczył się początków gry na fortepianie u organisty Augusta Freyera
1836 - wyjeżdża do Wilna, gdzie systematycznie uczęszcza do opery na spektakle Aubera, Rossiniego, Mozarta
1837 studiuje w Sindakademie w Berlinie u Karola Rungenhagena; w konkursie na stanowisko dyrektora akademii pokonał Feliksa Mendelssohna; zdobywa wykształcenie malarskie u gdańszczanina Daniela Chodowieckiego
1839w Berlinie ogłasza swoje pierwsze pieśni do słów Mickiewicza
1840po studiach wraca do Wilna, obejmuje posadę organisty w kościele św. Jana i dyrygenta w teatrze wileńskim, pisze pierwsze operetki
1842 - ogłasza prospekt "Śpiewnika domowego", widząc ogromne zainteresowanie swoimi pieśniami
1842, 1849, 1856 - podróże Moniuszki do Petersburga (ogromny sukces artystyczny)

1844 - ukazuje się I tom "Śpiewnika domowego" (słowo "domowy" zastępowało wtedy nieprzyjemnie brzmiący dla ucha zaborców termin "narodowy"); za życia Moniuszki ukazało się 6 tomów, całość liczy ich 12
1847 - powstaje 2-aktowa wersja "Halki"
1848 - estradowa premiera "Halki" w Wilnie
1852 - w Wilnie wystawiono dwie operetki Moniuszki: "Bettly" i "Cyganie"
1854 - 16 lutego w teatrze wileńskim zaprezentowano "Halkę"
1857 - w operze warszawskiej rozpoczynają się przygotowania do wystawienia "Halki", kompozytor przygotowuje nową, czteroaktową wersję, dodając nowe arie i tańce.

 
1858 - 1 stycznia premiera "Halki" w Warszawie  zakończona olbrzymim sukcesem; Moniuszko udaje się przez Pragę i Weimar (spotkanie z F.Lisztem) do Paryża, tam komponuje operę "Flis", której premiera odbyła się 20 września w Warszawie przynosząc nowy sukces; kompozytor zostaje powołany na stanowisko dyrektora opery w Warszawie1860premiery nowych oper Moniuszki: "Hrabina", "Verbum nobile", szkice do "Strasznego dworu"
1862w Paryżu ukazuje się wybór pieśni Moniuszki pt. "Echo de Pologne"
1865premiera "Strasznego dworu" utrwala triumf kompozytora
1868wystawienie "Halki" w Pradze
1869wystawienie "Halki" w Moskwie, a w 1870 w Petersburgu1872 - 2 lutego Teatr Wielki w Warszawie wystawia ostatnie dzieło Moniuszki:"Beata"; 4 czerwca Stanisław Moniuszko zmarł nagle w pełni sił twórczych, jego pogrzeb zgromadził blisko stutysięczną rzeszę ludności, która przyszła oddać hołd wielkiemu kompozytorowi. Żegnając go, Jan Chęciński (autor libretta do "Strasznego dworu") powiedział m.in.:
"umiał przemawiać Moniuszko tą mową natchnioną dźwięków do każdego pojęcia, umiał przeniknąć nią i wzruszyć, pieśń jego stała się własnością i pociechą wszystkich... jej tony brzmią potęgą artyzmu w przybytkach sztuki, jej dźwięki rozlegają się w miastach i siołach, pod sklepieniami pałaców i pod strzechą wieśniaczej chaty..."
 
 Znaczenie twórczości Moniuszki
Wyjątkowe znaczenie twórczości Stanisława Moniuszki nie tylko w muzyce, ale w całej kulturze narodowej było oczywiste już dla jego współczesnych - odkąd kolejne "Śpiewniki domowe" weszły do polskich domów a dwie koronne opery : "Halka" i "Straszny dwór" stały się czymś więcej niż wybitnymi dziełami scenicznymi. W czasach szczególnego zagrożenia bytu duchowego narodu rozdartego pomiędzy trzech zaborców, Moniuszko, człowiek o ujmującej skromności, raczej pomniejszał swoje zasługi.
Jednak kult Moniuszki ujawnił się i narastał już za jego życia i objął wszystkie sfery polskiego społeczeństwa od prostego ludu po elity umysłowe i artystyczne. Jego pieśni śpiewano po dworach, jego utwory wokalne stawały się podstawą polskiego śpiewactwa na wszystkich obszarach ziem polskich ; a już szczególnie opery Moniuszki okazały się być pozycjami o ponadczasowym znaczeniu - o czym świadczy ich nieustająca obecność na polskich scenach oraz niesłabnąca wciąż popularność.
Były okresy w polskiej historii, gdy poprzez muzykę Moniuszki oraz zawarte w niej emocje i przesłania Polacy porozumiewali się ze sobą, jednoczyli duchowo oraz utwierdzali w oporze i woli działania. Patriotyczna moc jego dzieł także i dziś emanuje z wielką siłą, choć w równym stopniu waży to, co decyduje o artyzmie Stanisława Moniuszki.

DYRYGENT

Kalendarium

Kwiecień 2024
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5